zondag 24 april 2011

Mantramuziek ervaren

Mantramuziek ervaren
Bijna een jaar geleden sprak ik Hein Braat en Yvonne van Oostrum voor een artikeltje in de Bron. Beiden vertelden toen hoe ze de eerste keer in aanraking kwamen met Mantra’s en geraakt werden. Het veranderde hun leven.

Afgelopen vrijdag, Goede vrijdag 22 april, gaven ze samen een concert in de Weijerkapel in Boxmeer. Dat wat deze twee mensen, beide al zo’n 25 jaar, bezig houdt, brachten ze naar buiten.


Ik weet nog dat Hein vertelde: ‘het gaat niet om wat je weet, maar om wat je voelt. Wat voel je en waar? Dáár kun je iets mee doen. De plek die je voelt duidt een blokkade aan. Voel je die dan gebeurd daar iets en daarmee heb je de mogelijkheid om de blokkade op te lossen.’
Tijdens het concert voelde ik gaandeweg tintelingen in mijn lichaam ontstaan, in mijn borst, in mijn keel en in mijn hoofd links en rechts. Ik hoorde, tijdens het meezingen, bepaalde tonen rondgaan in mijn hoofd. En nadat wat tranen gelost waren ontstond vrede in me.


De twee brachten met hun zang en begeleidende tonen van gitaar en harmonium, de intentie over van de mantra’s. Wij, de bezoekers van het concert, konden dat oppakken en door met zijn allen mee te zingen werden de trillingen versterkt en voelbaar maken in de kapel.
Het was Hein die zei: ‘het zingen van een mantra zet het voortdurende denken stop. Het herhalen van steeds diezelfde tekst brengt je naar een andere hersengolf. Als muziek je ontroert dan wordt een blokkade geraakt, die daardoor kan gaan stromen. Dat is het heelmakende van alle muziek.’
Het zijn niet alleen maar woorden, het was te ervaren.

Dank jullie wel, Hein, Yvonne en de bezoekers (‘het koor’)
Mariëtte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten