vrijdag 1 april 2011

Peperdure werving voor goede doelen 'volksverlakkerij'

Peperdure werving voor goede doelen 'volksverlakkerij'
Tineke Ceelen, directeur Stichting Vluchteling


Een steeds groter deel van donaties aan goede doelen belandt bij commerciële bedrijven. Goede doelen betalen voor straatwerving soms bedragen die overeenkomen met 18 maanden aan donaties. Zonder dat de gever het weet, belandt pas na anderhalf jaar zijn eerste euro bij het goede doel.
Fondsenwerving voor goede doelen is big business. Bedrijven die studenten de straat opsturen om donateurs te werven, halen jaarlijks tot 200 miljoen euro op, meldt het AD. De bureaus vragen steeds hogere bedragen aan goede doelen, die in economisch sombere tijden de grootste moeite hebben aan nieuwe donateurs te komen.

Stichting Vluchteling heeft deze week haar samenwerking met bureau Pepperminds opgezegd, nadat de kosten van straatwervingsacties flink waren opgelopen. Directeur Tineke Ceelen: ,,Het kost ons per nieuw lid negentien maanden aan donaties. Ik kan dat niet aan donateurs verkopen. Het is een vorm van volksverlakkerij." Pepperminds houdt het er zelf op dat het tarief 'iets meer' dan een jaar aan donaties bedraagt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten