woensdag 31 augustus 2011

Volg-me-niet register is wassen neus

Het vandaag door de online adverteerdersbranche gelanceerde "Volg-me-niet register" is een wassen neus. Advertenties van partijen die bij het Interactive Advertising Bureau (IAB) zijn aangesloten, tonen voortaan een ‘informatie-icoon’. Dit icoon leidt naar een pagina met daarop het privacybeleid van de desbetreffende organisatie. Vanuit deze pagina kan er worden doorgeklikt naar www.youronlinechoices.eu/nl, die de bezoeker laat zien welk partijen cookies op zijn computer plaatsen. Vervolgens kan de gebruiker de betreffende cookies aan- of uitzetten.

Het initiatief is volgens het IAB een vorm van zelfregulering en antwoord op het mogelijke cookieverbod. Volgens critici is het een wassen neus. "Het IAB programma geeft consumenten geen opt-out mogelijkheid om niet gevolgd te worden, zowel in theorie als in praktijk", zegt Carmen Balber van de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Watchdog. Ze vindt het icoon ineffectief. "Bedrijven die meedoen stoppen met gerichte advertenties voor consumenten die voor opt-out kiezen. Ze kunnen anderen nog steeds gewoon blijven volgen."

Zelfregulering
Volgens Jeffrey Chester van het Centrum voor Digitale Democratie is het icoon "ontworpen om genegeerd" te worden en geeft het alleen algemene informatie over hoe advertenties en sociale netwerken internetgebruikers volgen.

Balber noemt het icoon "het zoveelste voorbeeld van falende zelfregulering om consumenten tegen ongewenst monitoren van alles wat ze op het internet en hun mobiele apparaten doen te beschermen." Ze vindt dan ook dat Amerikaanse overheid moet optreden en het gebruik van Do Not Track moet verplichten om consumenten de controle over hun eigen informatie terug te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten