donderdag 14 juli 2011

9 Levensvragen Die Je Raken

Hoe bepaal jij of je op ‘de goede weg’ bent? Begin dit jaar heb ik 9 vragen geformuleerd die aan sluiten bij hoe ik in het leven sta. Deze beantwoord ik geregeld om te zien of ik op koers lig richting de toekomst die ik voor ogen heb. Tot nu toe levert het elke keer nieuwe, interessante inzichten op. Ben jij op de goede weg? Beantwoord de 9 vragen en ervaar wat dit met je doet.

Om te benadrukken dat in de 9 vragen voldoende facetten van het leven aan bod komen heb ik ze ingedeeld in de categorieën ‘leven’, ‘zaken’ en ‘waarde’. Het beantwoorden van de vragen heeft vooral effect wanneer je de antwoorden opschrijft. Je kunt bijvoorbeeld elke maand een nieuw tekstdocument aanmaken zodat je later op elk gewenst moment de ontwikkelingen terug kunt lezen.

Leven
Voel ik me gezond en ben ik tevreden over hoe ik er uit zie?
Heb ik een comfortabele plek die ik daadwerkelijk als ‘thuis’ beschouw?
Ervaar ik liefde en geluk in mijn relatie, familie en vriendenkring?

Zaken
Bied ik met wat ik doe echt toegevoegde waarde?
Leer en groei ik voldoende en heb ik plezier ik wat ik doe?
Vervul ik met wat ik doe mijn ambities?

Waarde
Hoef ik me geen zorgen te maken over geld?
Ervaar ik een gebrek aan tijd of juist ‘ruimte’ in mijn leven?
Maak ik genoeg gebruik van de veelzijdigheid van het leven?

Bij het teruglezen van mijn laatste reeks antwoorden denk ik in sommige gevallen ‘okee, daar is nog werk te doen’ maar ook ‘mooi, ik ben echt op de goede weg’. Bovenal geeft de korte en bondige tussenstand van mijn leven een ‘opgeruimd gevoel’. Ik ben erg benieuwd wat de vragen bij jou losmaken.

bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten