zondag 17 juli 2011

Echte mannen huilen niet

"Echte mannen huilen niet" zondag 4 september op Nederland 2

Zondag 4 september, 14.00 uur zendt de BOS op Nederland 2 Echte mannen huilen niet uit. Een confronterende en ontroerende documentaire van Anneloor van Heemstra over drie mannen die een training mindfulness volgen. De herhaling is 10 september om 10.00 uur.

Ook vuilnismannen mediteren. In de documentaire Echte mannen huilen niet volgt Anneloor van Heemstra een grofvuilverwerker met hartklachten, een chauffeur uit Irak met een oorlogstrauma en een overspannen leidinggevende bij hun training mindfulness. Ze hebben het gevoel dat ze geen controle hebben over hun eigen levensgeluk. Daar hopen ze met meditatie wat aan te veranderen. De mannen leren om aandacht te schenken aan de heftige emoties die komen en gaan en ze te accepteren.



Mindfulness is gebaseerd op de Boeddhistische Vipassana-meditatie. Deze vorm, die zich richt op het accepteren van 'wat er nu is', blijkt erg geschikt te zijn voor mensen met stressklachten. Daarom wordt mindfulness vaak ingezet door bedrijven voor werknemers in de ziektewet.

Vuilnisman Fred had voordat hij aan mindfulness begon nooit van meditatie gehoord. 'Ik had extreme angst om dood te gaan. Daardoor was ik thuis niet meer te genieten. Op mijn werk werd ik om alles kwaad. Dus ik dacht: Baat het niet dan schaadt het niet. Maar ik stond wel even raar te kijken toen we op een matje moesten gaan liggen voor de bodyscan.' Zijn vrouw Dienie noemt zijn mediteren spottend dementeren. Fred: 'Dat maakt mij niet uit. Ik voel dat ik er wat aan heb. Die angsten heb ik nu meer onder controle.'

Chauffeur Azad vertelt dat zijn naam 'vrij' betekent. 'Maar ik ben nooit vrij geweest. Toen ik jong was sloegen mijn ouders mij. Ik vluchtte naar het leger toen ik zestien jaar was, maar daar was ik nog minder vrij. Na mijn desertie ben ik maandenlang gemarteld in de Abu Graib gevangenis in Bagdad en ter dood veroordeeld. In Nederland ben ik veilig, maar ik zit vast aan mijn herinneringen. Ik heb overal pijn, dat komt nog van de martelingen. Ik ben nu 54 jaar. Ik mediteer omdat ik hoop dat ik me de rest van mijn leven vrijer kan voelen van de herinneringen, de angst, de woede en de pijn.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten