vrijdag 15 juli 2011

Producenten moeten open kaart spelen over nanotechnologie

Frans Kampers, Wageningen UR:
"Producenten moeten open kaart spelen over nanotechnologie"

Voedselproducenten maken in stilte steeds vaker gebruik van nanotechnologie in hun producten, maar zeggen daar niets over uit angst voor negatieve beeldvorming rondom nanotechnologie in voedsel. Maar in bepaalde gevallen levert nanotechnologie voordelen voor de consument op. Dat zou dan ook gewoon op het etiket vermeld moeten worden, zodat consumenten zelf kunnen bepalen of ze de voordelen van nanotechnologie willen gebruiken of niet. Dat stelt Frans Kampers, coördinator bionanotechnologie van de Agrotechnologie & Food Sciences Group (AFSG) van Wageningen UR.

"Voedingsproducenten beweren wel dat ze geen nanotechnologie gebruiken, maar volgens Kampers is dat onzin. Volgens de gangbare definities hebben voedselproducenten wellicht gelijk. Die zeggen namelijk dat structuren bij nanotechnologie kleiner zijn dan 100 nanometer (1 nm=1 miljardste meter). De deeltjes die op dit moment worden gebruikt door producenten zijn vaak net iets groter, zegt Kampers. "Maar dat vind ik onterecht, want de nanotechnologie zit vooral in de onderdelen van deze deeltjes."

"De consument vindt het per definitie niet plezierig om te horen dat er technologie zit in voeding. Maar er is nauwelijks een voedingsproduct te noemen waarbij geen technologie wordt gebruikt. En bij een ei dat gekookt of gebakken wordt verandert de nanostructuur. Het verschil is dat iedereen hieraan gewend is. Maar nanotechnologie is nieuw en daarom hebben we tijd nodig om de maatschappij ervan te overtuigen dat het kan en dat het absoluut veilig is", aldus Kampers

De communicatie richting de consument moet daarom op gang worden gebracht, vindt Kampers. "De consument moet zelf een keuze kunnen maken of ze de voordelen van nanotechnologie wil gebruiken of niet. Door dat open te spelen, bouw je vertrouwen op. Bepaalde vormen zouden fabrikanten voorlopig gewoon op het etiket moeten zetten. Ik pleit ervoor om hiervoor een nieuwe categorie E-nummers in het leven te roepen. Dan kan een consument het tenminste zien, er informatie over opzoeken en vervolgens bepalen wat hij ermee wil doen. Nu is dat onmogelijk."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten